Rolul vitaminelor și mineralelor împotriva căderii părului

Rolul vitaminelor și mineralelor împotriva căderii părului

Căderea părului poate fi cauzată de numeroși factori, printre care se numără și anumite afecțiuni, un tratament medicamentos, o alimentație haotică, un dezechilibru hormonal sau prea multe vizite la salonul de coafură. Oricare dintre aceste cauze poate interfera cu ciclul natural de creștere a noilor foliculi și poate împiedica părul să se regenereze. În mod normal, o persoană adultă pierde 50-100 de fire de păr pe zi, însă orice depășire a acestor cifre ar trebui să reprezinte un semnal de alarmă, indiferent dacă ești bărbat sau femeie. 

Căderea părului la bărbați poate începe cu rărirea firelor în zona de sus a capului, în vreme ce primele semne la femei se observă prin subțierea firelor de păr, ca mai apoi acesta să se rărească sau chiar să cadă în zona frunții sau a vârfului capului. Din păcate, pierderea podoabei capilare poate apărea imediat după încheierea perioadei adolescenței, jumătate dintre oameni confruntându-se cu instalarea calviției înainte de vârsta de 50 de ani. Dacă în cazul femeilor căderea părului poate fi temporară, fiind cauzată de un dezechilibru hormonal, la bărbați este, de cele mai multe ori, permanentă. 

CUPRINS

Semnele și posibile cauze căderii părului – când ar trebui să iei măsuri?

Suplimente naturale pentru căderea părului – ce ar trebui să conțină?

Ce vitamine și minerale opresc căderea părului?

Cum poți opri căderea părului?

Semnele și posibile cauze ale căderii părului – când ar trebui să iei măsuri?

Stresul reprezintă una din principalele cauze ale căderii părului, însă efectele pe care acesta le are asupra organismului nostru pot fi identificate, în majoritatea cazurilor după abia trei luni de la un anumit eveniment neplăcut. Situații precum pierderea cuiva drag, o problemă medicală delicată, o operație sau o veste nedorită pot determina oprirea creșterii și regenerării părului. La fel de stresante se pot dovedi și anumite cure de slăbire care dezechilibrează corpul. Desigur, nu în ultimul rând, lipsa unei alimentații care să conțină cantitatea de vitamine și minerale necesare organismului va duce la rărirea și chiar pierderea podoabei capilare. 

Semnele căderii părului pot provoca disconfort din punct de vedere psihologic, indiferent dacă vorbim despre bărbați sau despre femei. Mulți dintre cei care se confruntă cu această condiție ajung să fie depresivi sau să aibă o stimă de sine scăzută.

Suplimente alimentare pentru căderea părului – ce ar trebui să conțină?

Suplimentele alimentare pentru căderea părului ar trebui să conțină, printre altele, vitamina C, biotină, niacină, fier și zinc. Desigur, ideal ar fi să incluzi aceste substanțe în dieta ta zilnică, pentru a permite firelor de păr să se regenereze constant și să crească într-un mod sănătos. 

Efectul suplimentelor alimentare poate fi sporit cu ajutorul unor tratamente dermato-cosmetice împotriva căderii părului, care pot ajuta la reducerea căderii părului și susține creșterea și regenerarea firelor de păr. De asemenea, îți recomandăm să folosești pentru spălarea părului cu tendință de cădere un șampon specific care ajută la reducerea căderii părului , la consolidarea rădăcinii firului de păr și poate contribui la prevenirea desprinderii acestuia de scalp. 

Ce vitamine și minerale pot ajuta la oprirea căderii părului?

Înainte de a-ți oferi lista vitaminelor și a mineralelor care pot ajuta la oprirea căderii părului, e necesar să menționăm faptul că nu e indicat să urmezi niciun tratament fără a cere sfatul unui medic, așa că nu uita să faci o vizită specialistului înainte.

Vitamina A

Vitamina A, este o vitamina liposolubilă (solubilă în grăsimi) alcătuită dintr-un grup  de retinoizi, care include retinolul, retinalul și retinilul. Această vitamină are multe  roluri în organism și este importantă pentru vedere, implicată în funcția imunitară și necesară pentru creșterea și diferențierea celulară. 

Într-un review realizat în anul 2013 de către un grup de cercetători americani s-a descoperit o relație directă între deficiența de vitamina D și căderea părului. 30 de pacienți au fost urmăriți în timpul unui tratament care a presupus administrarea dozei recomandate de vitamina D. La finalul studiului, autorii acestuia au raportat o scădere a numărului firelor de păr pierdute de pacienți, precum și o creștere a densității părului pacienților. 

Vitamina B

Complexul de vitamine B, alcătuit din vitaminele  B1, B2, B3, B5, B6, B7 și B12,  se găsește mai ales în carne, dar și în legumele verzi și cerealele integrale. Fiind esențial pentru metabolizarea acizilor grași, complexul are, în plus, și un rol de menținere a sănătății firelor de păr. Carențele de vitamina B12 pot contribui la subnutriția celulelor foliculare ale părului. Biotina este necesară pentru a metaboliza aminoacizii care contribuie la sinteza keratinei. Pacienții cu deficit de biotină pot suferi de alopecie. Printre alte alimente, bananele au una din cea mai mare concentrație de biotină, însă aceasta poate fi asimilată și din legume, linte sau nuci.

Vitamina C

VitaminaC sau acidul ascorbic este solubilă în apă și este derivată din metabolizarea glucozei. Cunoscută ca fiind un antioxidant puternic, vitamina C joacă un rol esențial în absorbția intestinală a fierului. Prin urmare, aportul de vitamina C este extrem de important la pacienții cu căderi de păr asociate deficiențelor de fier. Citricele, cartofii, roșiile, ardeii verzi și varza au concentrații mari de vitamina C, așa că ar fi indicat să incluzi aceste alimente în meniul tău zilnic.

Vitamina E

Vitamina E poate avea rezultate foarte bune pentru părul tău. Efectul antioxidant al acesteia este suplimentat de stimularea creșterii și hidratării la interior a firelor de păr. Vitamina E va reface structura podoabei tale capilare, oferind un tratament excelent firelor despicate și o elasticitate uimitoare a acestora. Scalpul tău va fi mai sănătos, iar părul își va recăpăta strălucirea naturală, fără să mai aibă tendința de electrizare. Fructele oleaginoase, germenii din cereale, uleiurile vegetale și legumele intens colorate sunt pline de vitamina E, așa că ai face bine să le treci pe lista ta de cumpărături. 

Calciul și magneziul

Cele două minerale esențiale pentru creșterea oaselor ajută și la creșterea părului. O sursă bună de calciu, suficientă pentru a susține dezvoltarea armonioasă a sistemului osos, dar și a podoabei capilare, poate fi reprezentată de semințele de susan sau de spanac, sardine, varză și, desigur, lactate.

Fierul

Carența de fier este una dintre cele mai cunoscute deficiențe nutriționale din lume și poate avea ca principal efect căderea părului, mai ales în cazul femeilor. În lipsa unei diete care să conțină ficat de pasăre, carne roșie și gălbenuș de ou, organismul nu poate funcționa optim, din cauza lipsei de fier. Și spanacul, pătrunjelul, rucola, năutul, lintea și smochinele conțin o cantitate ridicată de fier, așa încât, dacă ai adoptat o dietă vegană sau vegetariană, nu trebuie să îți faci griji că nu vei asimila suficient fier.

Iodul

Folosit cu precădere de glanda tiroidă, iodul este indispensabil pentru organism. O carență de iod poate duce rapid la pierderea podoabei capilare, așa că ai face bine să consumi măcar o dată pe săptămână pește sau alge marine, precum și sare de mare, în cantități moderate.

Seleniul 

Unul dintre efectele imediate ale consumului de seleniu este creșterea părului. Oligoelementul utilizat de organism în cantități mici, dar vitale, pentru sintetizarea de proteine, seleniul ajută și la păstrarea unui păr sănătos. O sursă excelentă de seleniu poate fi regăsită în nuci și în orezul brun, dar și în alte alimente crescute ecologic, fără îngrășăminte, care pot împiedica absorbția de minerale naturale. 

Zincul

Dependente de zinc, celulele din foliculul firului de păr au nevoie constantă de acest mineral. Zincul poate fi administrat ca supliment alimentar sau poate fi aplicat local, sub formă de creme, soluții  sau șampoane speciale, totuși, pentru a evita supradoza, cel mai bine este să se preia din alimentație.

Cum poți opri căderea părului?

Dacă observi că pierzi mai mult păr decât ar fi normal, e cazul să îți schimbi unele obiceiuri, care, mai mult ca sigur, îți afectează podoaba capilară. În afară de modificarea stilului de viață prin reglarea alimentației și introducerea în meniu a substanțelor descrise anterior, îți recomandăm să îți adaptezi și rutina, pentru a te putea bucura din nou de un păr strălucitor și des.

1. Renunță la uscător și placă

Aparatele pe care le folosești pentru a obține coafura dorită pot utiliza căldura puternică, factor care îți poate deshidrata firul de păr și pot conduce la uscarea excesivă a acestuia, urmată de ruperea sa. Uscarea naturală, în locul celei în care folosești foehnul, s-ar putea să fie unul dintre cei mai importanți pași pe care i-ai făcut vreodată pentru a-ți salva sănătatea părului. Ondulatorul, placa sau periile rotative ar trebui să dispară din rutina ta măcar pentru o perioadă, până când firele ajung să se regenereze complet. 

2. Nu mai vopsi părul

Vopselele de păr, mai ales cele neprofesionale, pe care le poți cumpăra de pe rafturile magazinelor, au în compoziție decoloranți puternici, care atacă iremediabil firul de păr. Acesta devine din ce în ce mai fragil, de la o vopsire la alta, așa că ai lua cea mai bună decizie dacă ai alege să nu te mai vopsești pentru o perioadă. Altfel, riscul ca părul tău să fie unul fragil și predispus la deteriorări este foarte mare. 

3. Prinde părul doar atunci când e necesar

Prinderea strânsă a părului poartă numele de alopecie de tracțiune, care, așa cum îi spune și numele, cauzează pierderea podoabei capilare din cauza prinderii sale în coadă sau în coc mult prea strâns. Lasă părul liber atunci când ai o zi liberă și nu exagera cu coafurile și produsele de styling. 

4. Masează scalpul des

Fluxul sanguin de la nivelul rădăcinilor poate fi activat prin masarea ușoară a scalpului fie ca atare, fie folosind uleiuri nutritive bogate în substanțe hrănitoare, precum ricinul, cel de măsline sau de cocos. Ideal ar fi să poți încălzi foarte puțin uleiul înainte de a-l aplica pe pielea capului, pentru efecte imediate și de durată asupra firelor de păr.

Îngrijește-ți părul și întârzie sau chiar oprește cădere părului aplicând sfaturile pe care ți le-am oferit în acest material.

REFERINȚE

  1. https://www.aad.org/public/diseases/hair-loss/insider/shedding
  2. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6380979/ 
  3. https://www.ahlc.org/female-hair-loss/
  4. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3237781/
  5. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/12190640/
  6. https://www.drmax.ro/complexul-de-vitamine-b-rol-beneficii-surse 
  7. https://www.healthline.com/nutrition/biotin-rich-foods#6.-Mushrooms
  8. https://www.healthline.com/health/beauty-skin-care/vitamin-e-for-hair#benefits
  9. https://www.healthline.com/nutrition/best-vitamins-hair-growth#TOC_TITLE_HDR_8

Regenerarea părului și sfaturi de îngrijire

Regenerarea părului și sfaturi de îngrijire

Podoaba ta capilară spune despre tine și sănătatea ta mai multe decât ai putea crede. Dacă în ultima perioadă ai început să pierzi mai multe fire de păr decât înainte, prima și cea mai importantă măsură pe care o poți lua este să stai de vorbă cu un medic. Specialistul îți poate recomanda o serie de analize care ar putea scoate la lumină motivul pentru care părul tău este mai rar sau mai subțire și îți poate prescrie un tratament dermato-cosmetic împotriva căderii părului.

În acest material, am adunat pentru tine sfaturi de îngrijire și regenerare a părului, pentru ca tu să te poți bucura din nou de o podoabă capilară așa cum îți dorești și să-ți recapeți încrederea în tine.

Regenerarea părului prin 5 trucuri simple

În primă instanță, poți încerca să pui în aplicare câteva dintre sfaturile de mai jos, pentru a observa dacă părul tău răspunde la stimulii folosiți. 

Masaj capilar

Împreună cu anumite măști sau uleiuri de păr, masajul capilar va stimula scalpul și poate ajuta la creșterea părului. În plus, studiile arată că masajul capilar poate îmbunătăți densitatea firelor de păr. Fă-ți un obicei din a-ți face sau a primi un masaj al scalpului oricât de des ai ocazia, ideal ar fi zilnic. Această metodă nu doar că va fortifica firele de păr, dar te va ajuta să elimini sau măcar să ameliorezi stresul și tensiunea acumulate la serviciu.

Aloe Vera

Aloe Vera a fost folosită din cele mai vechi timpuri pentru împotriva căderii părului. Simultan cu întărirea firelor de păr, Aloe Vera va calma pielea capului și va lăsa în urmă un păr cu aspect mătăsos și plăcut la atingere, fără fire despicate. Aloe Vera poate reduce mătreața și poate debloca foliculii de păr blocați sub piele din pricina excesului de sebum de la nivelul scalpului. Poți folosi un gel pur din Aloe Vera sau poți spăla părul cu un șampon cu extract din această plantă suculentă.

Ulei de cocos

Uleiul de cocos reprezintă, de asemenea, o sursă de acizi grași care pătrund în interiorul firului de păr și reduc pierderea de proteine ​​din interiorul firului păr. Uleiul de cocos poate fi utilizat fie înainte, fie după ce îți speli părul, în funcție de tipul de păr. Dacă părul tău are tendința de îngrășare, folosește uleiul de cocos înainte de șamponare, iar dacă părul tău este uscat, atunci alege să aplici uleiul, într-o cantitate foarte mică, după ce te-ai spălat pe cap, înainte sau după uscare, în loc de tratamentul recomandat. Masează scalpul cu ulei de cocos până ce acesta este absorbit. Studiile au arătat că uleiul de cocos îmbunătățește sănătatea și luciul părului și a fost folosit de secole întregi pentru întărirea și menținerea unei podoabe capilare de invidiat. 

Ulei de pește

Un păr sănătos nu se întreține numai la suprafață, ci și dinspre interior către exterior. Pline de nutrienți și proteine, suplimentele cu Omega 3 și antioxidanții ce ajută la îmbunătățirea firelor de păr și la creșterea în volum a acestuia. Acizii grași Omega vor ajuta celulele să funcționeze corect și vor putea crește imunitatea. Urmează indicațiile unui medic înainte de a începe orice tip de  tratament, chiar și cu suplimente alimentare. 

Cum poți preveni căderea părului?

Există multe lucruri pe care le poți face pentru a încetini sau a opri căderea părului. Totul depinde, însă, de motivul pentru care podoaba ta capilară a început să se rărească. 

Unele situații, cum ar fi căderea părului după sarcină, fenomen care poartă numele de efluviu telogen, se pot rezolva singure. Nu uita nici de faptul că e normal să pierzi un număr de 50 până la 100 de fire în fiecare zi, înainte să te îngrijorezi că a început să îți cadă părul. 

Totuși, poți schimba multe dintre obiceiuri pentru a reveni la o podoabă capilară bogată. Iată doar câteva dintre acestea.

Schimbă-ți dieta

Un studiu din 2018 arată că dietele bazate pe legume crude și ierburi proaspete, așa cum este și dieta mediteraneană, pot reduce riscul de alopecie androgenetică sau poate încetini apariția acesteia. Așadar, include în meniul zilnic cât mai multe legume și ierburi, dacă vrei să te bucuri de un păr des și strălucitor.

Consumă proteine

Foliculii de păr sunt alcătuiți în mare parte dintr-o proteină numită keratină. Un studiu referitor la motivele căderii părului realizat în anul 2017 a arătat faptul că dintre cei o sută de participanți, majoritatea avea deficiențe nutriționale. Așadar, dacă dieta ta nu conține și surse esențiale de proteine, așa cum sunt ouăle, laptele sau produsele lactate, nucile, fasolea, mazărea, puiul, curcanul sau produsele din pește, te poți aștepta oricând ca părul tău să înceapă să cadă.

Consumă alimente bogate în vitamina A

Vitamina A este compusă în mare parte din retinoizi, unii dintre aceștia s-au dovedit a mări rata de creștere a părului. Această vitamină poate ajuta, de asemenea, la producerea de sebum, menținând scalpul mai sănătos și hidratat. Așadar, umple farfuria cu cât mai multe produse cu un conținut ridicat de vitamina A, precum cartofii dulci, ardeii dulci sau spanacul.

Nu uita că spălarea zilnică a scalpului este o alegere personală, în funcție de tipul părului. Indiferent de tipul scalpului sau al firului de păr, secretul este să folosești un șampon specific nevoilor tale și să eviți pe cât posibil uscătorul de păr, placa de păr, peria de îndreptat sau produsele dure pentru păr, cum ar putea fi gelul sau ceara de păr.

REFERINȚE

  1. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4740347/
  2. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK92765/?report=printable  
  3. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/12715094/
  4. https://www.healthline.com/nutrition/top-10-evidence-based-health-benefits-of-coconut-oil
  5. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/25573272/
  6. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/12126069/
  7. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/27098160/
  8. https://www.healthline.com/health/hair-loss-in-pregnancy
  9. https://www.healthline.com/health/telogen-effluvium
  10. https://www.medicalnewstoday.com/articles/327188
  11. https://link.springer.com/article/10.1007/s00403-017-1799-z
  12. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/28932059/
  13. https://www.cidjournal.com/article/0738-081X(88)90077-6/abstract
  14. https://www.healthline.com/health/beauty-skin-care/regrow-hair-naturally#aloe-vera